Apr
20

Ouăle roşii, tradiţii şi simbolistică

      După milenii de evoluţie a credinţelor şi ideilor religioase, românii înroşesc şi încondeiază ouăle primăvara, la sărbătoarea centrală a calendarului festiv creştin, Paştele. Înroşitul şi încondeiatul ouălor, meşteşuguri populare de un rar rafinament artistic, se îmbină cu numeroase credinţe şi obiceiuri precreştine. Conform lui Ion Ghinoiu, oul este ales la Miezul Păresimilor, ziua de miercuri din mijlocul Postului Mare, este gătit(colorat şi încondeiat) în Săptămâna Patimilor, pentru a fi ucis, prin lovire violentă în cap(ciocnitul ouălor) şi mâncat sacramental în ziua de Paşte.

Bogata terminologie zonală a ouălor încondeiate reflectă tehnica încondeiatului(ouă închistrite, împistrite, picurate, pictate, împuiate). Alte denumiri, precum ouă necăjite şi ouă muncite, se referă la chinul ouălor în timpul complicatului proces de încondeiere: desenarea cu ceară încinsă şi introducerea lor de mai multe ori în apă fiartă. Ouă roşiiObiceiurile şi credinţele legate de cojile acestora pot aduce frumuseţe şi sănătate, belşug şi rod bogat, pot să lege sau să îndepărteze oamenii, să grăbească căsătoria fetelor, să înmulţească vitele etc.

Obiceiurile calendaristice legate de colorarea şi încondeierea ouălor, folosirea lor în practicile magice menite să aducă prosperitate turmelor şi ogoarelor, fertilitate animalelor, vegetalelor şi oamenilor, aruncarea cojilor de ouă pe apă pentru a anunţa Blajinii de sosirea Paştelui, sunt practici precreştine implicate în renovarea timpului şi transmise până spre zilele noastre.

Folclorul conservă mai multe legende creştine care explică de ce se înroşesc ouăle de Paşti şi de ce ele au devenit simbolul sărbătorii Învierii Domnului. Femeie încondeind ouăUna dintre ele relatează că Maica Domnului, care venise să-şi plângă fiul răstignit, a aşezat coşul cu ouă lângă cruce şi acestea s-au înroşit de la sângele care picură din rănile lui Iisus. Domnul, văzând că ouăle s-au înroşit, a spus celor de faţă: „De acum înainte să faceţi şi voi ouă roşii şi împestriţate întru aducere aminte de răstignirea mea, după cum am făcut şi eu astăzi”. Culoarea roşie reprezintă pe de o parte focul, cu puterea lui purificatoare, dar şi sângele lui Iisus care s-a scurs pe cruce pentru mântuirea lumii.

Ciocnitul ouălor semnifică sacrificiul divinităţii primordiale şi se face după reguli precise: persoana mai în vârstă ciocneşte capul oului de capul oului ţinut în mână de partener, în timp ce rosteşte cunoscuta formulă „Hristos a înviat”, la care se răspunde „Adevărat a înviat”. Ouă încondeiate

Ţăranii noştri au obiceiul ca, în dimineaţa din duminica Paştelui, să-şi spele faţa cu apă nouă sau apă neîncepută în care pun un ou roşu, având credinţa că astfel vor fi tot anul frumoşi şi sănătoşi ca un ou roşu. După consumarea ouălor, cojile roşii sunt păstrate pentru a fi puse în brazde, la arat, crezându-se astfel că pământul va da rod bun. În tradiţia populară de la noi, oul roşu de Paşti ar avea puteri miraculoase, de vindecare, de îndepărtare a răului, fiind purtător de sănătate, frumuseţe, vigoare şi spor.

Bibliografie:

Ion Ghinoiu, Sărbători şi obiceiuri româneşti, Editura Elion, Bucureşti, 2007

Acest articol a post publicat în Aprilie şi etichetat , , , , , , , , , , . Salvaţi ca şi semn de carte legătură permanentă. Publicaţi un comentariu sau lăsaţi un ping: Adresa Ping-ului.

2 Comentarii

  1. Publicat aprilie 21, 2011 la 8:28 am | Legătură permanentă

    Iata si o varianta ecologica pentru inrosirea oualelor
    Paste fericit!
    http://retetadelicioasa.blogspot.com/2011/04/oua-rosii-in-coji-de-ceapa.html

    • Publicat aprilie 21, 2011 la 2:07 pm | Legătură permanentă

      Mulţumim pentru sfat, Iulia. O să încerc anul acesta să vopsesc ouăle ecologic. Poate vor face la fel şi cititorii mei. Sărbători fericite!

Publicaţi un comentariu

Adresa dumneavoastră de e-mail nu va fi niciodată publicată sau redistribuită. Câmpurile necesare sunt marcate cu *

*
*

Puteţi folosi următoarele etichete şi atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>